Verweggistan hier

Hanky Panky Chiang Mai

Het is alweer een tijdje geleden dat we wat van ons hebben laten horen, we hebben in de tussentijd veel meegemaakt.

In Bangkok hebben we het een en ander aan tempels, Buddha's liggend of staand en marktjes bezocht.
Banglamphu is heel toeristisch, zo hebben we ons dus ook gedragen, 's Avonds genoten van de arabische cultuur met shisha en de locale biermerken geproefd.
Te veel betalen voor op maat gemaakte overhemden was onze gezamenlijke fout maar om dat goed te maken hebben we voor een veel betere prijs nog een overhemd laten maken bij een andere zaak. De tailor van die zaak - kleermaker is synoniem voor indier - vertelde ons dat het waarschijnlijk kwam doordat we ons door een erg goedkope tuktuk door de stad hadden laten brengen, de vriendelijke man stond er echter wel op dat we langs die zaak gingen, de tuktuk had blijkbaar een deal met de kledingszaak. De nieuwe kleermaker zei heel vriendelijk 'Big city, it happens'. We hebben nog lekkere snacks gekocht in een straatje, ik wil niet te veel over culinaire hoogtepunten praten, dan kan ik het helaas nog wel over schorpioen hebben, dat is niet echt lekker, sprinkhaan kan ik echter wel ten zeerste aanraden.

Bij de Tourism Authority of Thailand die ons door een vriendelijke tempelganger was aangeraden hebben we ons vastgepind voor de rest van ons verblijf in Thailand, misschien wat minder avontuurlijk maar wel een heerlijk programma samengesteld. Zondag begon het eerste onderdeel van ons programma, we gingen op een dagtrip naar de floating market en gingen daarna de Tiger temple.

We zaten in de bus richting het westen met twee Zwitserse dames en drie canadezen die wiet heel stoer vonden en niet wisten van het gedoogbeleid in Nederland. We kwamen langs een veld met iets wat nog het meest op aardappelen leek, volgens de twee vrouwen en de man uit noord noord amerika was dit wiet, triest.
De floating market was genieten, eerst in een smal bootje heel hard door het water varen waar mensen die aan de rivier woonden zich aan het wassen waren. Bij de markt hebben we genoten van een ons nog onbekende vrucht die knalroze was en erg verwant leek aan de witte vrucht met zwarte pitjes, je weet wel. Het was wel een toeristische boel maar de tiger temple ging nog een paar stappen verder. Je liep naar binnen en kwam onderweg een hertje en een kameel tegen, dan kwam je uit bij jonge tijgertjes die met kettingen aan bomen zaten, daar stonden kleine bosjes mensen omheen om achter ze te gaan zitten voor een foto. Een monnik zorgde ervoor dat de dikkere niet werden opgegeten door af en toe aan een staart of nek te sjorren. Daarna liepen we naar een soort dalletje waar mensen in meterslange rijen stonden voor de free picture, maar ons werd aangeraden om toch voor die special picture te gaan want dan had je allerlei voordelen. Niemand dat zien doen maar de free picture was een leuke beleving, een vriendelijk kort knaapje hield mijn grote westerse hand vast en leidde me langs alle tijgers die er lagen en maakte een foto van mij met de grote kat. Ik was zeer tevreden met mijn 15 free pictures.

In de avond zijn we met de trein naar Ayutthaya gegaan, daar werden we naar onze slaapplaats gebracht. Het was een mooi hotelletje, klein nadeel was dat er muggen waren, die hadden we nog niet eerder meegemaakt. We keken een filmpje met twee Nederlandse studentes die later onze jungletour genoten bleken te zijn.

De volgende dag hebben we drie fietsen gekregen - niet bepaald Nederlandse standaard wat betreft afmetingen en kwaliteit - om Ayutthaya te verkennen, langs een aantal oude ruïnes en een nieuwerwets monument voor een of andere held. Het was een jarhead te paard en er waren 10 mensen in dienst om het netjes te houden en te beveiligen, verder was er niemand te bekennen.
's Avonds naar een night market, heerlijk eten samengesteld. Poffertjes gevuld met shrimp en seaweed is best lekker maar ouderwetse lappen vlees winnen het voor mij toch. Toen naar het station gegaan waar we na ruim anderhalf uur vertraging op de nachttrein naar het noordelijk gelegen Chiang Mai, spreek uit sjang mai gingen. Heerlijk geslapen, gewekt met een ontbijt dat achteraf ons duurste tot nu toe bleek te zijn en opgehaald vanaf het station door een man met een bordje 'Mr Jelle Kamsma'. We hebben wat door de stad gelopen en 's avonds genoten van het Thaise uitgaansleven.
Vroeg opgestaan en met lichte hoofdpijn met de auto vervoerd naar de eerste stop voor onze driedaagse jungletocht: de bamboorafts.

Lees bij Jelle verder als je wilt weten wat er zoal in de jungle en daarna plaats heeft gevonden.

Bastiaan

Wat een prachtige semi-avonturen. Blijf lekker vreemde dingen eten, maar zorg wel dat je gezond terugkomt. Ik kan me nog bepaalde scenes herinneren van een nacht in een Indiase "bed and breakfast"

Padre

Leuk woord van Bastiaan: semi-avonturen. Maar het beeld is wel dat jullie er behoorlijk van genieten. Heb je al foto's gemaakt? We zijn hier ontzettend blij als er een bericht van jullie verschijnt. Grappig, maar vast niet toevallig dat jullie steeds alledrie tegelijk schrijven, één reis, drie visies.
Ik was natuurlijk helemaal onder de indruk van het geniaal gekozen woord 'vastgepind'. Maak je ook al taalgrappen in het Thais?
Vervelend dat je altijd van alles moet vragen wat het kost, voordat je iets bestelt, vind je niet?
Mucho gusto met het vervolg van jullie all-in pretpakket. Ik ben benieuwd naar de rivier in Laos en de reis naar het zuiden. Hopelijk is de overstromingshinder daar dan enigszins geweken.
Big hug uit Utrecht

Suzanna

Wat ben je toch lief. Leuk verhaal weer, en ik kan nu al niet wachten op het volgende verslag.

Lydia

Ha mr. Jelle Kamsma-friend, leuk om jullie aanvullende verhalen te lezen. Wij achterblijvende ouders hunkeren hier naar nieuws en mailen elkaar bij ieder teken van leven uit Thailand. Veel plezier!

opa reyer

Hallo Rutger! Wat een tempo! In een week heb je alle toeristische bezienswaardigheden van Thailand 'gedaan'! Bangkok, Ayuthaya, Chieng Mai, een 'trekking' (zo heette dat destijds) etc. etc. Alleen de kust en het strandleven ontbreken nog. Je schrijft heel leuk over al jullie belevenissen (je vrienden ook trouwens). Ik kijk al uit naar je volgende blog! opa Reyer

Hanneke

he geweldige neef, wat schrijf je leuk....echt genieten jullie verhalen; kmoest ook erg lachen om Jelles kapkoenkrab
liefs! en geniet zoveel als je kunt!

Charlotte

Lief broertje! geweldig om je verhalen te lezen. Ik ben eerlijk gezegd tot verbaasd dat je tot nu toe alles zo goed bijhoudt :) Ben benieuwd naar het vervolg van jullie avontuur. Geniet er heel erg van en doe voorzichtig! veel liefs van je zussie

Anna (je nichtje)

Hee Rutger,
wat leuk om dit allemaal te lezen! Ik ga namelijk 7 januari zelf naar Thailand en zo lees ik alvast wat tips van jou! xxxx Anna

Melanie

HOI Rutger! Wow, op maat gemaakte overhemden...klinkt heel sjiek. Hoe houd je die netjes in je rugzak in de jungle? Je kan altijd nog ergens een strijkbout kopen en in een hoekje van je tas meesjouwen, kan je leuke kiekjes maken a la extreme ironing, kan Kajan je alles over vertellen en leuk om eens te googlelen als je je verveelt (maar dat gebeurt nog niet denk ik) veel plezier!

Padre

Lieve Rutger, is het teveel gevraagd om één keer per week een blogje te schrijven of een mailtje aan je ouders? Zouden we heerlijk vinden!